Subject: Aerion OÜ, küsimused enne käitamisloa taotluse esitamist
From: Henry Aduson <[email-masked]>
To: [email-masked]
Cc: [email-masked], [email-masked]
Date: Mon, 31 Aug 2026 07:02:42 -0500

Tere Priit,

Saatsin 29. augustil Olgale viis küsimust, teie olite koopias. Tema
automaatvastuse järgi on ta puhkusel 21. septembrini ja kirju edasi ei
suunata.

Panen kõik küsimused ühte kirja kokku, et te ei peaks neid mitmest kohast
otsima. Kolm on uued ja need on ühtlasi kõige olulisemad. Küsimused on
järjestatud selle järgi, mis meil praegu edasi liikumist takistab.

Kui teile sobib paremini, et esitan need selgitustaotlusena
[email-masked] kaudu, andke julgelt teada. Aadress on koopias.

1. Kas SORA 2.5 on õige menetlustee?

Olga vastas 10. augustil, et STS-02 tingimused ei ole meie käitamise puhul
täidetud, ning et PDRA-G02 võib olla kasutatav eraldatud õhuruumis ja
PDRA-G03 sobivust tuleks enne kinnitamist võrrelda kogu kavandatava
käitamiskontseptsiooniga.

Oleme võrdluse teinud. G01 ja S02 nõuavad õhusõiduki hoidmist 1 kuni 2 km
kaugusel kaugpiloodist või vaatlejast. G02 eeldab eraldatud õhuruumi
kehtestamist. G03 välistab punktis 3.9.2 sadama- ja rannikualad ning lubab
punktis 1.9.2 lende ainult rajatise kohal või kuni 15 m kaugusel sellest.
Lisaks välistavad kõik neli punktis 1.1 autonoomsed lennud ja punktis 1.2
rohkem kui ühe õhusõiduki kaugpiloodi kohta.

Palun kinnitage, et SORA 2.5 on selle käitamise jaoks õige tee. Kogu
ettevalmistus tugineb praegu sellele eeldusele.

2. Kas ISPS ala saab lugeda kontrollitud maa-alaks?

Sadam on ISPS sertifitseeritud, piiratud ligipääsuga ja väravakontrolliga,
ning meil on sadamaga koostööleping. Kas sellist ala saab maapealse riski
hindamisel lugeda kontrollitud maa-alaks?

See muudab iGRC väärtust kolme punkti võrra, seega sõltub sellest kogu
riskihindamise struktuur ja ka see, kas maapealse riski leevendusi on üldse
vaja.

3. Kaugpiloodi pädevus

Määruse (EL) 2019/947 järgi määratakse eriklassi kaugpiloodi pädevus
käitamisloas endas. Sellest kaks küsimust.

Millist pädevust selle käitamise puhul nõutakse?

Kas käitaja enda koostatud ja käitamiskäsiraamatus kirjeldatud
koolitusprogramm on vastuvõetav, või on nõutav välise koolitusasutuse
tunnistus? Eesti Lennuakadeemia eriklassi teooriakursus on üles ehitatud
standardstsenaariumitele, mida meie käitamine ei kasuta, mistõttu selle
sobivus ei ole meile selge.

See on meie ettevalmistuses kõige pikema kalendriajaga punkt.

4. Kaitseväe kooskõlastuse ajastus

Kas käitamisloa taotlus eeldab, et Kaitseväe õhuruumi kooskõlastus on juba
antud, või piisab sellest, et see on taotletud?

Kooskõlastus kehtib 6 kuud selle esitamisest ja taotlusesse tuleb kanda
kõik kaugpiloodid nimeliselt. Kui kooskõlastus peab käitamisloa taotluse
ajaks olemas olema, tuleb see esitada varem, kui praegu plaanime.

5. Kas kaugpiloot peab lende reaalajas jälgima?

Või piisab sellest, et ta on kättesaadav ja saab häire korral sekkuda?

6. Mitu õhusõidukit ühe kaugpiloodi kohta, ja juhtimise üleandmine

Kas SORA raames saab taotleda, et üks kaugpiloot vastutab korraga rohkem
kui ühe õhusõiduki eest, ja et juhtimine antakse vahetuse vahetumisel üle
teisele operaatorile?

Kõik PDRA-d välistavad mõlemad, kuid eeldame, et SORA puhul on tegemist
käitamiskontseptsiooni küsimusega. Esimeses taotluses kavandame
konservatiivse korra, kus iga lennu kohta on üks vastutav kaugpiloot ja
üleandmist lennu ajal ei toimu, kuid tahaksime teada, kas laiendamine on
hiljem võimalik.

7. Tootja vastavusdeklaratsioonid SAIL III korral

Kui riskihindamise tulemuseks on SAIL III, kas Transpordiamet aktsepteerib
tootja vastavusdeklaratsioone disainiga seotud OSO nõuete kohta?

DJI avaldas 2026. aasta juulis SAIL III deklaratsioonid Dock 3 ja Matrice
4D seeria kohta. Kas need katavad ka Matrice 4TD?

8. Menetlusaeg

Kui pikk on käitamisloa menetlusaeg praktikas? Veebilehel on 90 päeva.

Leping sadamaga allkirjastatakse sel nädalal. Käitamiskontseptsioon ja
käsiraamat on kirjutatud, õhuruumi pool Kaitseväega selgitatud. Taotluse
esitamine septembris on realistlik, kui need küsimused saavad enne vastuse.

Parimat,
Henry Aduson
Juhatuse liige, Aerion OÜ
+372 5690 1376
[email-masked]